سرگذشت یک نماد: خساپا

خساپا

تاریخچه سهم

شرکت خودروسازی سایپا یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان اتومبیل در ایران است که تاسیس آن به سال 1344 باز می‌گردد. این شرکت در بدو تاسیس SAIPAC نام داشت و فعالیت خود را با مشارکت شرکت سیتروئن فرانسه آغاز کرد؛ و در سال 1347 طی قراردادی توانست به مونتاژ و عرضه اولین خودرو خود یعنی ژیان بپردازد.

با توجه به استقبال گسترده عموم از این خودرو، سایپا توانست فعالیت خود را گسترش دهد و دومین قرارداد وی با دیگر شرکت فرانسوی به نام رنو در 1352 عقد شد. رنو5 مدلی از این خودرو بود که توسط شرکت سایپا در حجم گسترده‌ و در دو مدل 2 و 4 عرضه شد و در آن سال‌ها یکی از محبوب‌ترین اتومبیل‌ها خصوصا بین نسل جوان بود.

تا سال 1357 و قبل از وقوع انقلاب اسلامی، فعالیت این شرکت به خوبی ادامه ادامه داشت؛ در سال 1353 دو مدل ژیان مهاری و ژیان پیکاب به لیست خودروهای این شرکت افزوده شدند و در سال 1354 نام مجموعه به «سایپا» که مخفف شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل است، تغییر یافت.

در سال 1357 به دلیل رخ دادن انقلاب اسلامی و وقایع مربوط به آن، فعالیت شرکت سایپا متوقف شد و در سال 1358 به مالکیت دولت ایران درآمد. با اینکه مالکیت شرکت از خصوصی به دولتی تغییر یافت اما همچنان با توجه به شرایط اقتصادی در آن زمان ادامه فعالیت برای وی میسر نشد.

سرانجام در سال 1360 سایپا تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت و توانست پروسه تولید را آغاز کند و در سال 1362 وانت نیسان با حجم موتور 2000 سی‌سی به بازار عرضه شد. فعالیت این شرکت تا سال‌ها بعد گسترش چندانی نیافت و افزایش حجم موتور وانت نیسان از 2000 به 2400 سی‌سی و همچنین عرضه مدل دوکابین وانت، از پیشرفت‌های سایپا در دهه 60 خورشیدی بود.

اما دهه 70 فعالیت این شرکت رونق یافت. در سال 1371 رنو 21 به بازار عرضه شد و در سال 1372 یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ایران یعنی پراید وارد بازار گشت. این خودرو فروش چشمگری در ایران داشت و به عبارتی شرکت سایپا تا سال‌ها تنها با خودرو پراید شناخته می‌شد.

تولید این خودرو بیش از 20 سال در ایران ادامه یافت و مدل‌های مختلفی از آن مانند: پراید صندوق‌دار، هاچ‌بک، پرایدوانت و… به بازار عرضه شد. تا سال 1382 نوع اولیه این خودرو که پراید کاربراتوری بود با تغییرات جزئی در ظاهر آن تولید می‌گشت و در سال 1383 پراید انژکتوری برای نخستین بار تولید شد. در واقع تغییر سیستم کاربراتوری به انژکتوری، تنها تغییر اساسی این خودرو طی سال‌های تولید آن بود و دیگر تغییرات، چنان جزئی است که نمی‌توان از آنها به عنوان تحول در یک خودرو یاد کرد.

طی این سال‌ها ایرادات فراوانی در رابطه با ایمنی خودرو پراید از جانب کارشناسان مطرح شد، ما بنا به دلایلی مانند پایین بودن قیمت آن، در دسترس بودن قطعات و… همچنان فروش قابل توجهی داشت و تولید آن تا انتهای سال 1398 ادامه یافت.

در ابتدای دهه 80، شرکت سایپا پس از پشت سر گذاشتن یک دهه پر رونق، کمی دچار افت و خیز شد، اما نهایتا در سال 1387 با چندین رویداد مهم به عرصه رقابت بازگشت. مهم‌ترین رویداد ساپیا در آذر ماه سال 1387، رونمایی از خودروی ملی تیبا بود. نام این خودرو نخست «مینیاتور» بود و در طراحی آن از کارشناسان ایتالیایی، آلمانی و کره‌ای کمک گرفته شده و همچنین گفته می‌شود که در ساخت آن از قطعات پراید، ریو و ال90 استفاده شده است.

از دیگر رویدادهای شرکت ساییپا در سال 1387، رونمایی و عرضه وانت ال‌ایکس زامیاد به بازار، افتتاح خط تولید انبوه موتور تندر‌90، افتتاح خط تولید خودرو مگان و در نهایت گشایش خط تولید ریو با گیربوکس اتوماتیک است. همچنین در سال 1389 شرکت سایپا، اولین کامیون شکل‌یافته داخلی را، توسط یکی از زیرمجموعه‌های خود به نام «سایپادیزل» به بازار عرضه کرد.

در دهه 80 شرکت سایپا، طی کردن مسیر پیشرفت را به آهستگی آغاز نمود، اما از اوسط دهه توانست شتاب بیشتری به فعالیت‌های خود دهد و تا آخر سال 1389 حرک صعودی وی به خوبی ادامه یافت.

دهه 90 از ابتدا با حجم زیادی از فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی برای این شرکت همراه بود. در سال 1390 سایپا اولین خط تولید خود را در کشور سودان راه‌اندازی کرد. در سال 1391 دومین مدل خودرو تیبا با نام «تیبا2» و همچنین دو مدل از زیرمجموعه‌های پراید با نام‌های «سایپا151» و «ایکس 100» به بازار عرضه شدند.

شرکت سایپا طی سه سال 1392، 1395 و 1397 به ترتیب از سه خودروی اختصاصی دیگر خود با نام‌های «ساینا»، «کوئیک» و «شاهین» رونمایی کرد. همچنین این شرکت در دهه 90 قراردادهایی را با برندهای خارجی خودرو عقد که طی آنها توانست اتومبیل‌هایی مانند برلیانس، چانگان و… را در تعداد قابل توجهی بفروش برساند.

لیست شرکای خارجی و کلیه محصولات شرکت سایپا، طی سال‌های فعالیت وی به شرح زیر است:

شرکا:

سیتروئن- رنو- نیسان- کیا موتورز- زوتای اتو– برلیانس اتو- چانگان موتورز.

محصولات:

سایپا: تیبا 1 و 2 – ساینا- کوئیک- شاهین

سایپا- زوتای‌اتو: آریو

سایپا- کیا: پراید (صبا- نسیم- کاروان- 141- 132 – 111- 131 – 151 )- ریو- سراتو

سایپا- سیتروئن: ژیان- سیتروئن (سی3 – سی5)- زانتیا

سایپا- چانگان: چانگان (CS35 – ایدو)

پارس خودرو: کوئیک- نیسان (پاترول- تیانا- قشقایی- ماکسیما- رونیز- سرانزا- نیومورانو- نیوپیکاپ) – رنو (رنو 5 و 21- پی‌کی- مگان- ساندرو- ال90- تندر پارس- ساندرو استپ‌وی- کولئوس- میدلام) – برلیانس (V5- H220- H230- H320- H330- کراس C3- هایس‌ون)

زامیاد: وانت (Z24 – شوکا- پادرا- ریچ)- مینی2بوس آذر- استرالیس- یوروکارگو

سایپا‌دیزل: البرز (D270- R270- T375)- الوند فوتون- کاوه (کمپرسی- کشنده)- ولوو (FH460- FH500- FM460)- ایوکو

زیرمجموعه‌های شرکت سایپا

شرکت سایپا فعالیت خود را با قدرت خوبی آغاز کرد، اگرچه متاسفانه در سال‌های انقلاب و جنگ دچار رکود و افت فراوان شد، اما در دهه‌های 70، 80 و 90شمسی مجددا فعالیتش به طرز چشمگیری افزایش یافت و در همین راستا توانست زیرمجموعه‌های خود را گسترش دهد. هم‌اکنون سایپا دارای بیش از 20 زیرمجموعه فعال در کشور است که در ادامه مروری بر آنها خواهیم داشت.

  • شرکت فرهنگی ورزشی سایپا: تیم فوتبال سایپا برای ابتدا در سال 1365 با عضویت کارگران خط تولید وی تشکیل گردید و سپس با خرید امتیاز تیم فوتبال کشتیرانی در همتن سال فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. این تیم طی پنج سال بازی در دسته دو و سه قهرمانی‌های متعددی را کسب نمود و در سال 1370 در مسابقات دسته یک فوتبال کشور حضور پیدا کرد.

در سال 1378 باشگاه سایپا به عنوان یک «موسسه غیرانتفاعی» به ثبت رسید. در سال 1379 با اخذ مجوزی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تربیت بدنی، به «موسسه فرهنگی» تغییر هویت داد و سرانجام در سال 1384 تحت عنوان «شرکت فرهنگی ورزشی سایپا» به رسمیت شناخته شد.

  • گروه سرمایه‌گذاری سایپا: این شرکت در سال 1344 با نام «سهامی دیروپ ایران» و با هدف تولید رنگ و رزین تاسیس شد و در سال 1347 به بهره‌رداری رسید. در سال 1361 به گروه سایپا پیوست و با نام جدید «صنایع رنگ و رزین طیف سایپا» به قعالیت خود ادامه داد.

این شرکت در سال 1383 و بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده، زمینه فعالیت خود را به صورت کلی تغییر داد و در قالب یک هلدینگ به نام «شرکت سرمایه گذاری سایپا» کار خود را آغاز کرد و سرانجام در سال 1390 با نام «گروه سرمایه گذاری سایپا» به رسمیت شناخته شد.

  • پلاسکوکار سایپا: این شرکت در سال 1342 به عنوان یک واحد خصوصی تولید لوازم خانگی تاسیس شد. در سال 1378 به گروه سایپا پیوست و در سال 1387 با تاسیس یک واحد جدید در استان قزوین فعالیت خود را گسترش داد. در سال 1392 واحد جدید و پیشرفته‌ای در شهر تهران تاسیس کرد و هم‌اکنون از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات پلیمری انواع خودرو در کشور است.
  • کارخانجات کمک فنر ایندامین سایپا: این شرکت در سال 1349 به عنوان اولین کارخانه تولیدکننده کمک فنرهای هیدرولیکی و تلسکوپی در ایران تاسیس و در سال 1355 به بهره‌برداری رسید. شرکت ایندامین واحد تحقیقاتی خود را در سال 1367 راه‌اندازی کرد و در دهه 80 شمسی چندین جایزه و گواهینامه ملی کسب کرده و هم‌اکنون از مطرح‌ترین مجموعه‌ها در زمینه فعالیت خود است.
  • سایپا شیشه: این شرکت در سال 1376 با هویت سهامی خاص تاسیس شد و در سال 1378 با نام «شیشـه ایمنـی سایپـا» فعالیت خود را در زمینه تولید شیشه‌های خودرو آغاز کرد. در سال 1382 هویت شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت و با نام جدید «شرکت سایپا شیشه» به رسمیت شناخته شد.
  • سایپا آذین: این شرکت در سال 1370 و با هدف تولید قوای محرکه پراید و تحت عنوان «سایپا موتور» تاسیس شد. سپس فعالیت شرکت به مونتاژ خودرو رنو پنج تغییر یافت و در سال 1373 با نام جدید «تولیدی اتومبیل شتاب خودرو» شناخته شد. در سال 1375 تولید صندلی و رودری خودروهای سایپا به این واحد واگذار شد و مجددا نام آن به «سایپا آذین» تغییر کرد. در حال حاضر سایپا آذین دارای بیش از 800 نفر پرسنل و از بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌های گروه سایپا است.
  • رایان سایپا: این شرکت یک لیزینگ خودرو است که در سال 1380 با هدف فروش اقساطی خودروهای سایپا تاسیس شد. رایان سایپا اولین لیزینگ دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و در سال 1394 از بین 500شرکت برتر، رتبه 166 را کسب کرد.
  • زامیاد: این شرکت در سال 1342 به عنوان کارخانه اصلی گروه دنا تاسیس شد؛ و از ابتدای فعالیت خود به مونتاژ و تولید خودروهای تجاری بنزینی و گازوئیلی پرداخت. در سال 1350 به گروه سایپا پیوست و محل آن به جاده قدیم کرج منتقل شد. تعداد پرسنل این شرکت به بیش از 2000 نفر می‌رشد و افتخارات فراوانی مانند: اخذ کارت بازرگانی، اجرای پروژه های زیست محیطی و… را در کارنامه خود دارد.
  • پارس خودرو: در سال 1335 جعفر اخوان که بازرگانی موفق بود، «شرکت بازرگانی جیپ ایران» را تاسیس و اولین اتومبیل جیپ ویلیز را از آمریکا وارد؛ و پس از آن طی سه سال توانست به مونتاژ و تولید این خودرو در کشور با نام «جیپ شهباز» و سپس «وانت سیمرغ» بپردازد. جیپ ایران تا سال 1346 تنوعی از خودروهای مذکور را به بازار عرضه کرد که تا سال 1352 فروش قابل توجهی داشتند.

در سال 1352 نام این شرکت به «جنرال موتورز» تغییر یافت و خودروهای اپل، بیوک اسکای لارک، کادیلاک سویل، شورلت نوا و وانت شورولت را روانه بازار کرد. در دوران انقلاب اسلامی رابطه این شرکت با کمپانی جنرال موتورز آمریکا قطع شد و در سال 1359 نام آن به «خودروسازی ایران» تغییر یافت. در همان سال این شرکت به گروه سایپا پیوست و با نام جدید «پارس خودرو» مجددا فعالیت خود را آغاز کرد و طی 30 سال گذشته یکی از فعال‌ترین زیرمجموعه‌های سایپا بوده است.

  • سایپادیزل: در سال 1342 شرکت «ایران کاوه» فعالیت خود را در زمینه مونتاژ کامیون‌های ماک و ساخت تریلر آغاز کرد که تا این روند تا بیش از 10 سال ادامه یافت. با رخ دادن انقلاب اسلامی قرارداد ایران با شرکت ماک تراکس فسخ شد و تولید این شرکت برای مدتی متوقف گشت. سرانجام در سال 1357 گروه سایپا با هدف استفاده از پتانسیل‌های موجود در این کارخانه، مالکیت آن را بر عهده گرفت و مجددا از سال 1362 فعالیت این واحد با نام جدید «سایپا دیزل» آغاز شد.
  • ایران کاوه: این شرکت در سال 1377 با هدف تولید انواع تریلر و اتاق بار به عنوان یکی از مجموعه‌های سایپا تاسیس شد؛ و هم‌اکنون در زمینه تولید و فروش موارد فوق در کشور فعالیت می‌کند.
  • سایپا کاشان (سایپا سیتروئن): این شرکت در سال 1387 در بزرگراه اردستان کاشان تاسیس شد و پس دو سال در 1389 به بهره‌برداری رسید. تولید و مونتاژ تعدادی از محصولات سایپا مانند: چانگانCS3، ساینا و تیبا توسط سایپا کاشان انجام می‌شود.
  • سازه گستر سایپا: این شرکت در سال 1364 با نام «سازه گستر» و با هدف عهده‌دار شدن بخشی از فعالیت‌های پروژه تولید اتومبیل‌های نیسـان پاترول و وانت، مربوط به «شرکت مدیریت طرحهای صنعتی» تاسیس شد. با توجه به رخدادهای مختلفی که طی سال‌های 1364 تا 1373 اتفاق افتاد، زمینه کاری شرکت به تامین قطعات خودرو تغییر کرد و از آن پس با نام «سازه گستر سایپا» و به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سایپا شناخته می‌شود.
  • مگاموتور: این شرکت در سال 1372 به عنوان زیرمجموعه سایپا و با هدف تولید قطعات اصلی خودو تاسیس شد. مگاموتور به تولید گیربکس، اکسل و موتور خودروهای گروه سایپا در حجم وسیع می‌پردازد.
  • مالیبل سایپا: در سال 1344 شرکت «مالیبل ایران» به منظور تولید قطعات ریخته‌گری و مصنوعات فلزی و در قالب یک شرکت خصوصی تاسیس شد و در سال 1348 به بهره‌برداری رسید. در سال 1358 مالکیت شرکت به دولت واگذار شد و در سال 1370 به گروه سایپا پیوست و نام آن به «مالیبل سایپا» تغییر یافت.

این شرکت هم‌اکنون تولیدکننده قطعات چدنی، انواع سرسیلندر آلومینیومی، قطعات همگن ماشین‌کاری شده و.. است.

  • بیمه رایان سایپا: شرکت کارگزاری رسمی بیمه سایپا (سیبکو) در سال 1390 با هدف انجام امور مربوط به بیمه خودروهای سایپا تاسیس شد؛ و هم‌اکنون خدمات مشاوره‌ای، پوشش‌های بیمه، شرایط مختلف اقساط و… را برای مشتریان خود فراهم می‌کند.
  • سودیکو: شرکت تهیه و توزیع مواد ریخته گری و قطعات صنعتی ایران در سال 1362 و با هویت سهامی خاص تاسیس شد؛ و در سال 1383 به گروه سایپا پیوست. وظیفه اصلی این شرکت جمع‌آوری، مدیریت و ساماندهی ضایعات و پسماندهای صنعتی گروه خودروسازی سایپا است.
  • سایپا پرس: این شرکت در سال 1387 با هدف تولید قطعات پرسی بدنه خودرو تاسیس شد و از همان ابتدا به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سایپا فعالیت خود را آغاز کرد؛ و در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات پرسی بدنه خودرو و خدمات برش کاری در خاورمیانه است.
  • سایپا یدک: شرکت سایپایدک یکی از شناخته‌ترین زیرمجموعه‌های سایپا است که در سال 1370 تاسیس شد؛ و وظیفه تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش خودروهای این مجموعه را بر عهده دارد. تاسیس امداد خودرو، گسترش نمایندگی‌ها در سطح کشور و تامین خدمات محصولات صادراتی باعث پیشرفت هرچه بیشتر این شرکت در ایران شده است.
  • سیکو: این شرکت در سال 1376 توسط گروه خودروسازی سایپا و با نام «شرکت طراحی خطوط تولیدی خودرو سایه‌پرور» تاسیس شد؛ سال بعد نام آن به «طراحی و ساخت تجهیزات خطوط تولیدی سایپا» تغییر یافت و سرانجام در آبان ماه 1378 نام «مهندسی توسعه سایپا» برای این مجموعه به تصویب رسید و هم‌اکنون به صورت اختصار «سیکو» شناخته می‌شود.

مهندسی توسعه سایپا در سال 1379 فعالیت خود را آغاز کرد و وظیفه اصلی وی توسعه و تجهیز گروه سایپا برای انجام پروژه‌های جدید است. به عنوان مثال: طراحی و احداث سالن‌های رنگ، بدنه و سالن مونتاژ، احداث انبار تغذیه خطوط، احداث مرکز تحقیقات و… از نمونه فعالیت‌های وی هستند.

  • مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا: این مرکز در سال 1372 با سرمایه‌گذاری شرکت سایپا تاسیس شد و در سال 1376 به بهره‌برداری رسید؛ و به عنوان اولین مرکز دانش بنیان طراحی خودرو در کشور شناخته می‌شود.
  • شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا: این مجموعه در سال 1370 تاسیس شده و در 1373 به بهره‌برداری رسید. نخستین پروژه این گروه، ساخت، تکمیل و تحویل اولین سری قالب‌های مربوطه به خودرو پراید بود که در سال 1375 انجام شد.
  • طراحی و ساخت انواع قالب‌های بدنه خودرو و فیکسچرهای کنترلی، تولید انواع قطعات پرسی بدنه خودرو، طراحی و ساخت ماشین‌های ،CNC از نمونه فعالیت‌های شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا است.
  • ستاره سفیران آینده: این شرکت در سال 1387 توسط گروه سایپا و با هدف ارائه خدمات بازرگانی و تامین منابع انسانی این گروه تاسیس شد. تز نمونه فعالیت‌های وی: تأمین نیروی انسانی  متخصص ، ماهر ، نیمه ماهر، ساده جهت خطوط تولید صنعتی، نظافت عمومی مکانیزه و دستی، نظافت صنعتی، تعمیر و نگهداری سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق و… است
  • سایپا لجستیک: این شرکت در سال 1383با نام « شرکت سایپا ریل» و به منظور ارائه خدمات حمل و نقل ریلی برای جابه‌جایی محصولات سایپا تاسیس شد. این مجموعه فعالیت خود را با در اختیار گرفتن حمل و نقل مواد اولیه و محصولات سایپا به صورت ریلی و جاده ای و ترکیبی گسترش داد و در سال 1387 نام آن به «شرکت حمل و نقل چندوجهی سایپا لجستیک» تغییر یافت.

سایپا لجستیک در سال 1395 یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذار‌ترین پروژ‌های خود یعنی «لجستیک هوشمند» را راه‌اندازی کرد؛ و هم‌اکنون خدمات لجستیک ریلی، جاده‌ای، هوایی، دریایی و عملیت گمرکی گروه سایپا را بر عهده دارد.

  • گروه سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا: این مجموعه در سال 1386 تاسیس شد و به سرمایه‌گذاری‌های مختلف با هدف کسب انتفاع برای خود و کلیه پرسنل می‌پردازد. بیش از 60درصد سهام این شرکت متعلق به کارکنان گروه سایپا و مابقی در اختیار خود شرکت سرمایه‌گذاری می‌باشد.
  • شرکت بن‌رو: این شرکت در سال 1382 تاسیس شد و فعالیت خود را به عنوان زیرمجموعه سایپا در زمینه خودروسازی آغاز کرد و هم‌اکنون دارای سه سالن بدنه، رنگ و مونتاژ می‌باشد.

ورود به بورس شرکت سایپا

شرکت سایپا در سال 1374 در بازار بورس و اوراق بهادار پذیرفته شد و با نماد «خساپا» شناخته می‌شود. اگرچه بخش زیادی از سهام خساپا در اختیار اشخاص حقیقی است؛ اما سهامداران عمده آن نیز سهم خوبی را در اختیار دارند. در جدول زیر لیستی از سهامداران اصلی نماد خساپا قابل مشاهده است:

سهامدار تعداد سهام درصد سهام
شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا- سهامی عام 31 ملیارد 15.920 %
سازمان گسترش ونوسازی ایران 31 ملیارد 15.900 %
موسسه صندوق حمایت وبازنشستگی کارک.فولاد 31 ملیارد 15.660 %
شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان 19 ملیارد 9.830 %
شرکت گروه سرمایه گذاری سایپا 17 ملیارد 8.810 %
شرکت تجارت الکترونیک خودروتابان 6 ملیارد 2.970 %
سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران بخش0 3 ملیارد 1.400 %
شرکت سرمایه گذاری وتوسعه صنعتی نیوان ابتکارس.ع 2 ملیارد 1.270 %
شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا 2 ملیارد 1.260 %

شرکت سایپا در بازار بورس جزو گروه خودرو و ساخت قطعات و زیر گروه تولید وسایل نقلیه موتوری است. شرکت‌های زیادی در این بخش فعالیت می‌کنند که سایپا سهامدار تعدای از آنهاست. در جدول زیر بخشی از سرمایه‌گذاری‌های سایپا در بخش خودرو بازار بورس و اوراق بهادار ارائه شده است:

نام شرکت نماد نحوه سرمایه‌گذاری سایپا از طریق درصد سایپا از سهام کل شرکت
سرمایه‌گذاری‌ رنا ورنا شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا-سهامی عام- 39.080 %
سرمایه‌گذاری‌ رنا ورنا شرکت گروه سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا-سهامی خاص 15.860 %
سرمایه‌گذاری‌ رنا ورنا شرکت سایپا 2.150 %
زامیاد خزامیا شرکت سایپا 38.600 %
پارس خودرو خپارس شرکت ایرانی تولیداتومبیل-سایپا- 29.350 %
پارس خودرو خپارس شرکت سایپا 12.190 %
رادیاتور ایران‌ ختور شرکت سازه گسترسایپاسهامی خاص 32.430 %
رادیاتور ایران‌ ختور شرکت سایپا 18.010 %
مهندسی‌نصیرماشین‌ خنصیر شرکت تولیدی موتور،گیربکس واکسل سایپا-سهامی خاص 15.810 %
سایپاآذین‌ خاذین شرکت ایرانی تولیداتومبیل-سایپا- 44.360 %
سایپاآذین‌ خاذین شرکت سایپا 9.380 %
فنرسازی‌زر خزر شرکت سازه گسترسایپاسهامی خاص 47.730 %
فنرسازی‌زر خزر شرکت سایپا 3.750 %
کمک‌فنرایندامین‌ خکمک شرکت سایپا 54.520 %

همچنین سایپا در بازار بورس و اوراق بهادار در زمینه‌های دیگری به جز خودروسازی نیز سرمایه‌گذاری کرده است. جدول زیر نمونه‌ای از این نمادها را نشان می‌دهد:

نام شرکت نماد گروه نحوه سرمایه‌گذاری سایپا از طریق درصد سایپا از سهام کل شرکت
سرمایه‌گذاری‌ سایپا وساپا سرمایه‌گذاری‌ها شرکت سایپا 41.440 %
سرمایه‌گذاری‌ سایپا وساپا سرمایه‌گذاری‌ها شرکت ایرانی تولیداتومبیل-سایپا- 26.550 %
پلاسکوکار پلاسک لاستیک و پلاستیک شرکت سایپا 58.270 %
سایپاشیشه‌ کساپا سایر محصولات کانی غیرفلزی شرکت ایرانی تولیداتومبیل-سایپا- 67.410 %
لیزینگ رایان‌ سایپا ولپارس سایر واسطه گریهای مالی شرکت ایرانی تولیداتومبیل-سایپا- 32.190 %
لیزینگ رایان‌ سایپا ولپارس سایر واسطه گریهای مالی شرکت سایپا 12.690 %
لیزینگ رایان‌ سایپا ولپارس سایر واسطه گریهای مالی شرکت ایرانی تولیداتومبیل سایپا-سهامی عام- 5.020 %

خساپا طی سال‌های فعالیت خود در بازار بورس و اوراق بهادار، در چندین مرحله افزایش سرمایه داشته؛ در جدول زیر لیست افزایش سرمایه‌های وی ارائه شده است:

سال درصد افزایش سرمایه سرمایه جدید محل افزایش سرمایه
1393 67.7 % 17.443.306 ملیون ریال مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها
1395 125 % 39.266.675 ملیون ریال مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها
1399 397.9 %  195.510.550  ملیون ریال مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها

بالاترین قیمت سهام شرکت خودروسازی سایپا تاکنون 670ریال و کمترین قیمت آن 37380ریال بوده است. در تصویر زیر می‌توانید نمودار نوسان قیمت خساپا را مشاهده نمایید.

توقف طولانی نماد خساپا نیز طی چندین مرحله صورت گرفته است؛ که آخرین آن مربوط به ابتدای سال جاریست. از تاریخ 26/12/1398 تا 22/02/1399 به مدت 56 نماد خساپا به علت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده متوقف بود.

همچنین از تاریخ 31/02/1396 الی 12/06/1396 به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و به مدت 105 روز؛ و از تاریخ 02/08/1395 تا 13/10/1395 جهت تامین مالی و افزایش سرمایه به مدت 71 روز ، نماد خساپا توقف طولانی را تجربه کرده است.

سخن آخر

در بازار بورس و اوراق بهادار، نمادهای خودرویی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. به عبارتی بازار خودرو همیشه در ایران داغ بوده و سهام آن نیز از این قائله عقب نماده و رقابت قابل توجهی بین سهامداران خودرویی وجود دارد. اگرچه این موضوع گاهی به دلیل سفته‌بازی اتفاق می‌افتد و قیمت‌های غیرواقعی در سهم‌های مربوطه مشاهده می‌شود؛ ولیکن معمولا ارزش سهام خودرو به خودی‌خود نسبت به دیگر سهم‌ها بالاتر است.

برای یک سهام‌دار حفظ ارزش دارایی ملاک نیست، چراکه در بازارهای سنتی‌تر مردم با خرید بعضی از کالاها به این مهم دست پیدا می‌کردند، اگرچه ممکن بود کالای آنها از مقداری رشد قیمت هم برخوردار شده باشد، ولی هدف اصلی حفظ ارزش دارایی بود. اما برای یک سهامدار حفظ ارزش دارایی یکی از بدیهی‌ترین مسائل است و او با هدف کسب سود وارد بورس شده است.

اگرچه برای کسب هرچه بیشتر سود، بالا بردن دانش بورسی بهترین گزینه است؛ اما شناخت صنایع و سهم‌های پرطرفدار نیز بی‌تاثیر نخواهد بود. خساپا یکی از همان سهم‌هاییست که معمولا در پرتفوی سرمایه‌گذاران بزرگ وجود دارد و معاملات آن می‌تواند سود خوبی را برایتان حاصل کند.