سرگذشت یک نماد: خساپا

نماد خساپا

تاریخچه سهم

شرکت خودروسازی سایپا یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان اتومبیل در ایران است که تاسیس آن به سال ۱۳۴۴ باز می‌گردد. این شرکت در بدو تاسیس SAIPAC نام داشت و فعالیت خود را با مشارکت شرکت سیتروئن فرانسه آغاز کرد؛ و در سال ۱۳۴۷ طی قراردادی توانست به مونتاژ و عرضه اولین خودرو خود یعنی ژیان بپردازد.

با توجه به استقبال گسترده عموم از این خودرو، سایپا توانست فعالیت خود را گسترش دهد و دومین قرارداد وی با دیگر شرکت فرانسوی به نام رنو در ۱۳۵۲ عقد شد. رنو۵ مدلی از این خودرو بود که توسط شرکت سایپا در حجم گسترده‌ و در دو مدل ۲ و ۴ عرضه شد و در آن سال‌ها یکی از محبوب‌ترین اتومبیل‌ها خصوصا بین نسل جوان بود.

تا سال ۱۳۵۷ و قبل از وقوع انقلاب اسلامی، فعالیت این شرکت به خوبی ادامه ادامه داشت؛ در سال ۱۳۵۳ دو مدل ژیان مهاری و ژیان پیکاب به لیست خودروهای این شرکت افزوده شدند و در سال ۱۳۵۴ نام مجموعه به «سایپا» که مخفف شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل است، تغییر یافت.

در سال ۱۳۵۷ به دلیل رخ دادن انقلاب اسلامی و وقایع مربوط به آن، فعالیت شرکت سایپا متوقف شد و در سال ۱۳۵۸ به مالکیت دولت ایران درآمد. با اینکه مالکیت شرکت از خصوصی به دولتی تغییر یافت اما همچنان با توجه به شرایط اقتصادی در آن زمان ادامه فعالیت برای وی میسر نشد.

سرانجام در سال ۱۳۶۰ سایپا تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت و توانست پروسه تولید را آغاز کند و در سال ۱۳۶۲ وانت نیسان با حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی به بازار عرضه شد. فعالیت این شرکت تا سال‌ها بعد گسترش چندانی نیافت و افزایش حجم موتور وانت نیسان از ۲۰۰۰ به ۲۴۰۰ سی‌سی و همچنین عرضه مدل دوکابین وانت، از پیشرفت‌های سایپا در دهه ۶۰ خورشیدی بود.

اما دهه ۷۰ فعالیت این شرکت رونق یافت. در سال ۱۳۷۱ رنو ۲۱ به بازار عرضه شد و در سال ۱۳۷۲ یکی از پرفروش‌ترین خودروهای ایران یعنی پراید وارد بازار گشت. این خودرو فروش چشمگری در ایران داشت و به عبارتی شرکت سایپا تا سال‌ها تنها با خودرو پراید شناخته می‌شد.

تولید این خودرو بیش از ۲۰ سال در ایران ادامه یافت و مدل‌های مختلفی از آن مانند: پراید صندوق‌دار، هاچ‌بک، پرایدوانت و… به بازار عرضه شد. تا سال ۱۳۸۲ نوع اولیه این خودرو که پراید کاربراتوری بود با تغییرات جزئی در ظاهر آن تولید می‌گشت و در سال ۱۳۸۳ پراید انژکتوری برای نخستین بار تولید شد. در واقع تغییر سیستم کاربراتوری به انژکتوری، تنها تغییر اساسی این خودرو طی سال‌های تولید آن بود و دیگر تغییرات، چنان جزئی است که نمی‌توان از آنها به عنوان تحول در یک خودرو یاد کرد.

طی این سال‌ها ایرادات فراوانی در رابطه با ایمنی خودرو پراید از جانب کارشناسان مطرح شد، ما بنا به دلایلی مانند پایین بودن قیمت آن، در دسترس بودن قطعات و… همچنان فروش قابل توجهی داشت و تولید آن تا انتهای سال ۱۳۹۸ ادامه یافت.

در ابتدای دهه ۸۰، شرکت سایپا پس از پشت سر گذاشتن یک دهه پر رونق، کمی دچار افت و خیز شد، اما نهایتا در سال ۱۳۸۷ با چندین رویداد مهم به عرصه رقابت بازگشت. مهم‌ترین رویداد ساپیا در آذر ماه سال ۱۳۸۷، رونمایی از خودروی ملی تیبا بود. نام این خودرو نخست «مینیاتور» بود و در طراحی آن از کارشناسان ایتالیایی، آلمانی و کره‌ای کمک گرفته شده و همچنین گفته می‌شود که در ساخت آن از قطعات پراید، ریو و ال۹۰ استفاده شده است.

از دیگر رویدادهای شرکت ساییپا در سال ۱۳۸۷، رونمایی و عرضه وانت ال‌ایکس زامیاد به بازار، افتتاح خط تولید انبوه موتور تندر‌۹۰، افتتاح خط تولید خودرو مگان و در نهایت گشایش خط تولید ریو با گیربوکس اتوماتیک است. همچنین در سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا، اولین کامیون شکل‌یافته داخلی را، توسط یکی از زیرمجموعه‌های خود به نام «سایپادیزل» به بازار عرضه کرد.

در دهه ۸۰ شرکت سایپا، طی کردن مسیر پیشرفت را به آهستگی آغاز نمود، اما از اوسط دهه توانست شتاب بیشتری به فعالیت‌های خود دهد و تا آخر سال ۱۳۸۹ حرک صعودی وی به خوبی ادامه یافت.

دهه ۹۰ از ابتدا با حجم زیادی از فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی برای این شرکت همراه بود. در سال ۱۳۹۰ سایپا اولین خط تولید خود را در کشور سودان راه‌اندازی کرد. در سال ۱۳۹۱ دومین مدل خودرو تیبا با نام «تیبا۲» و همچنین دو مدل از زیرمجموعه‌های پراید با نام‌های «سایپا۱۵۱» و «ایکس ۱۰۰» به بازار عرضه شدند.

شرکت سایپا طی سه سال ۱۳۹۲، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ به ترتیب از سه خودروی اختصاصی دیگر خود با نام‌های «ساینا»، «کوئیک» و «شاهین» رونمایی کرد. همچنین این شرکت در دهه ۹۰ قراردادهایی را با برندهای خارجی خودرو عقد که طی آنها توانست اتومبیل‌هایی مانند برلیانس، چانگان و… را در تعداد قابل توجهی بفروش برساند.

لیست شرکای خارجی و کلیه محصولات شرکت سایپا، طی سال‌های فعالیت وی به شرح زیر است:

شرکا:

  • سیتروئن
  • رنو
  • نیسان
  • کیا موتورز
  • زوتای اتو
  • برلیانس اتو
  • چانگان موتورز

محصولات:

  • سایپا: تیبا ۱ و ۲ – ساینا- کوئیک- شاهین
  • سایپا- زوتای‌اتو: آریو
  • سایپا- کیا: پراید (صبا- نسیم- کاروان- ۱۴۱- ۱۳۲ – ۱۱۱- ۱۳۱ – ۱۵۱ )- ریو- سراتو
  • سایپا- سیتروئن: ژیان- سیتروئن (سی۳ – سی۵)- زانتیا
  • سایپا- چانگان: چانگان (CS35 – ایدو)
  • پارس خودرو: کوئیک- نیسان (پاترول- تیانا- قشقایی- ماکسیما- رونیز- سرانزا- نیومورانو- نیوپیکاپ) – رنو (رنو ۵ و ۲۱- پی‌کی- مگان- ساندرو- ال۹۰- تندر پارس- ساندرو استپ‌وی- کولئوس- میدلام) – برلیانس (V5- H220- H230- H320- H330- کراس C3- هایس‌ون)
  • زامیاد: وانت (Z24 – شوکا- پادرا- ریچ)- مینی۲بوس آذر- استرالیس- یوروکارگو
  • سایپا‌دیزل: البرز (D270- R270- T375)- الوند فوتون- کاوه (کمپرسی- کشنده)- ولوو (FH460- FH500- FM460)- ایوکو

نماد خساپا

زیرمجموعه‌های شرکت سایپا

شرکت سایپا فعالیت خود را با قدرت خوبی آغاز کرد، اگرچه متاسفانه در سال‌های انقلاب و جنگ دچار رکود و افت فراوان شد، اما در دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰شمسی مجددا فعالیتش به طرز چشمگیری افزایش یافت و در همین راستا توانست زیرمجموعه‌های خود را گسترش دهد. هم‌اکنون سایپا دارای بیش از ۲۰ زیرمجموعه فعال در کشور است که در ادامه مروری بر آنها خواهیم داشت.

  • شرکت فرهنگی ورزشی سایپا: تیم فوتبال سایپا برای ابتدا در سال ۱۳۶۵ با عضویت کارگران خط تولید وی تشکیل گردید و سپس با خرید امتیاز تیم فوتبال کشتیرانی در همتن سال فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. این تیم طی پنج سال بازی در دسته دو و سه قهرمانی‌های متعددی را کسب نمود و در سال ۱۳۷۰ در مسابقات دسته یک فوتبال کشور حضور پیدا کرد.در سال ۱۳۷۸ باشگاه سایپا به عنوان یک «موسسه غیرانتفاعی» به ثبت رسید. در سال ۱۳۷۹ با اخذ مجوزی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تربیت بدنی، به «موسسه فرهنگی» تغییر هویت داد و سرانجام در سال ۱۳۸۴ تحت عنوان «شرکت فرهنگی ورزشی سایپا» به رسمیت شناخته شد.
  • گروه سرمایه‌گذاری سایپا: این شرکت در سال ۱۳۴۴ با نام «سهامی دیروپ ایران» و با هدف تولید رنگ و رزین تاسیس شد و در سال ۱۳۴۷ به بهره‌رداری رسید. در سال ۱۳۶۱ به گروه سایپا پیوست و با نام جدید «صنایع رنگ و رزین طیف سایپا» به قعالیت خود ادامه داد. این شرکت در سال ۱۳۸۳ و بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده، زمینه فعالیت خود را به صورت کلی تغییر داد و در قالب یک هلدینگ به نام «شرکت سرمایه گذاری سایپا» کار خود را آغاز کرد و سرانجام در سال ۱۳۹۰ با نام «گروه سرمایه گذاری سایپا» به رسمیت شناخته شد.
  • پلاسکوکار سایپا: این شرکت در سال ۱۳۴۲ به عنوان یک واحد خصوصی تولید لوازم خانگی تاسیس شد. در سال ۱۳۷۸ به گروه سایپا پیوست و در سال ۱۳۸۷ با تاسیس یک واحد جدید در استان قزوین فعالیت خود را گسترش داد. در سال ۱۳۹۲ واحد جدید و پیشرفته‌ای در شهر تهران تاسیس کرد و هم‌اکنون از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات پلیمری انواع خودرو در کشور است.
  • کارخانجات کمک فنر ایندامین سایپا: این شرکت در سال ۱۳۴۹ به عنوان اولین کارخانه تولیدکننده کمک فنرهای هیدرولیکی و تلسکوپی در ایران تاسیس و در سال ۱۳۵۵ به بهره‌برداری رسید. شرکت ایندامین واحد تحقیقاتی خود را در سال ۱۳۶۷ راه‌اندازی کرد و در دهه ۸۰ شمسی چندین جایزه و گواهینامه ملی کسب کرده و هم‌اکنون از مطرح‌ترین مجموعه‌ها در زمینه فعالیت خود است.
  • سایپا شیشه: این شرکت در سال ۱۳۷۶ با هویت سهامی خاص تاسیس شد و در سال ۱۳۷۸ با نام «شیشـه ایمنـی سایپـا» فعالیت خود را در زمینه تولید شیشه‌های خودرو آغاز کرد. در سال ۱۳۸۲ هویت شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت و با نام جدید «شرکت سایپا شیشه» به رسمیت شناخته شد.
  • سایپا آذین: این شرکت در سال ۱۳۷۰ و با هدف تولید قوای محرکه پراید و تحت عنوان «سایپا موتور» تاسیس شد. سپس فعالیت شرکت به مونتاژ خودرو رنو پنج تغییر یافت و در سال ۱۳۷۳ با نام جدید «تولیدی اتومبیل شتاب خودرو» شناخته شد. در سال ۱۳۷۵ تولید صندلی و رودری خودروهای سایپا به این واحد واگذار شد و مجددا نام آن به «سایپا آذین» تغییر کرد. در حال حاضر سایپا آذین دارای بیش از ۸۰۰ نفر پرسنل و از بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌های گروه سایپا است.
  • رایان سایپا: این شرکت یک لیزینگ خودرو است که در سال ۱۳۸۰ با هدف فروش اقساطی خودروهای سایپا تاسیس شد. رایان سایپا اولین لیزینگ دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و در سال ۱۳۹۴ از بین ۵۰۰شرکت برتر، رتبه ۱۶۶ را کسب کرد.
  • زامیاد: این شرکت در سال ۱۳۴۲ به عنوان کارخانه اصلی گروه دنا تاسیس شد؛ و از ابتدای فعالیت خود به مونتاژ و تولید خودروهای تجاری بنزینی و گازوئیلی پرداخت. در سال ۱۳۵۰ به گروه سایپا پیوست و محل آن به جاده قدیم کرج منتقل شد. تعداد پرسنل این شرکت به بیش از ۲۰۰۰ نفر می‌رشد و افتخارات فراوانی مانند: اخذ کارت بازرگانی، اجرای پروژه های زیست محیطی و… را در کارنامه خود دارد.
  • پارس خودرو: در سال ۱۳۳۵ جعفر اخوان که بازرگانی موفق بود، «شرکت بازرگانی جیپ ایران» را تاسیس و اولین اتومبیل جیپ ویلیز را از آمریکا وارد؛ و پس از آن طی سه سال توانست به مونتاژ و تولید این خودرو در کشور با نام «جیپ شهباز» و سپس «وانت سیمرغ» بپردازد. جیپ ایران تا سال ۱۳۴۶ تنوعی از خودروهای مذکور را به بازار عرضه کرد که تا سال ۱۳۵۲ فروش قابل توجهی داشتند. در سال ۱۳۵۲ نام این شرکت به «جنرال موتورز» تغییر یافت و خودروهای اپل، بیوک اسکای لارک، کادیلاک سویل، شورلت نوا و وانت شورولت را روانه بازار کرد. در دوران انقلاب اسلامی رابطه این شرکت با کمپانی جنرال موتورز آمریکا قطع شد و در سال ۱۳۵۹ نام آن به «خودروسازی ایران» تغییر یافت. در همان سال این شرکت به گروه سایپا پیوست و با نام جدید «پارس خودرو» مجددا فعالیت خود را آغاز کرد و طی ۳۰ سال گذشته یکی از فعال‌ترین زیرمجموعه‌های سایپا بوده است.
  • سایپادیزل: در سال ۱۳۴۲ شرکت «ایران کاوه» فعالیت خود را در زمینه مونتاژ کامیون‌های ماک و ساخت تریلر آغاز کرد که تا این روند تا بیش از ۱۰ سال ادامه یافت. با رخ دادن انقلاب اسلامی قرارداد ایران با شرکت ماک تراکس فسخ شد و تولید این شرکت برای مدتی متوقف گشت. سرانجام در سال ۱۳۵۷ گروه سایپا با هدف استفاده از پتانسیل‌های موجود در این کارخانه، مالکیت آن را بر عهده گرفت و مجددا از سال ۱۳۶۲ فعالیت این واحد با نام جدید «سایپا دیزل» آغاز شد.
  • ایران کاوه: این شرکت در سال ۱۳۷۷ با هدف تولید انواع تریلر و اتاق بار به عنوان یکی از مجموعه‌های سایپا تاسیس شد؛ و هم‌اکنون در زمینه تولید و فروش موارد فوق در کشور فعالیت می‌کند.
  • سایپا کاشان (سایپا سیتروئن): این شرکت در سال ۱۳۸۷ در بزرگراه اردستان کاشان تاسیس شد و پس دو سال در ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید. تولید و مونتاژ تعدادی از محصولات سایپا مانند: چانگانCS3، ساینا و تیبا توسط سایپا کاشان انجام می‌شود.
  • سازه گستر سایپا: این شرکت در سال ۱۳۶۴ با نام «سازه گستر» و با هدف عهده‌دار شدن بخشی از فعالیت‌های پروژه تولید اتومبیل‌های نیسـان پاترول و وانت، مربوط به «شرکت مدیریت طرحهای صنعتی» تاسیس شد. با توجه به رخدادهای مختلفی که طی سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۳ اتفاق افتاد، زمینه کاری شرکت به تامین قطعات خودرو تغییر کرد و از آن پس با نام «سازه گستر سایپا» و به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سایپا شناخته می‌شود.
  • مگاموتور: این شرکت در سال ۱۳۷۲ به عنوان زیرمجموعه سایپا و با هدف تولید قطعات اصلی خودو تاسیس شد. مگاموتور به تولید گیربکس، اکسل و موتور خودروهای گروه سایپا در حجم وسیع می‌پردازد.
  • مالیبل سایپا: در سال ۱۳۴۴ شرکت «مالیبل ایران» به منظور تولید قطعات ریخته‌گری و مصنوعات فلزی و در قالب یک شرکت خصوصی تاسیس شد و در سال ۱۳۴۸ به بهره‌برداری رسید. در سال ۱۳۵۸ مالکیت شرکت به دولت واگذار شد و در سال ۱۳۷۰ به گروه سایپا پیوست و نام آن به «مالیبل سایپا» تغییر یافت. این شرکت هم‌اکنون تولیدکننده قطعات چدنی، انواع سرسیلندر آلومینیومی، قطعات همگن ماشین‌کاری شده و.. است.
  • بیمه رایان سایپا: شرکت کارگزاری رسمی بیمه سایپا (سیبکو) در سال ۱۳۹۰ با هدف انجام امور مربوط به بیمه خودروهای سایپا تاسیس شد؛ و هم‌اکنون خدمات مشاوره‌ای، پوشش‌های بیمه، شرایط مختلف اقساط و… را برای مشتریان خود فراهم می‌کند.
  • سودیکو: شرکت تهیه و توزیع مواد ریخته گری و قطعات صنعتی ایران در سال ۱۳۶۲ و با هویت سهامی خاص تاسیس شد؛ و در سال ۱۳۸۳ به گروه سایپا پیوست. وظیفه اصلی این شرکت جمع‌آوری، مدیریت و ساماندهی ضایعات و پسماندهای صنعتی گروه خودروسازی سایپا است.
  • سایپا پرس: این شرکت در سال ۱۳۸۷ با هدف تولید قطعات پرسی بدنه خودرو تاسیس شد و از همان ابتدا به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های سایپا فعالیت خود را آغاز کرد؛ و در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده قطعات پرسی بدنه خودرو و خدمات برش کاری در خاورمیانه است.
  • سایپا یدک: شرکت سایپایدک یکی از شناخته‌ترین زیرمجموعه‌های سایپا است که در سال ۱۳۷۰ تاسیس شد؛ و وظیفه تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش خودروهای این مجموعه را بر عهده دارد. تاسیس امداد خودرو، گسترش نمایندگی‌ها در سطح کشور و تامین خدمات محصولات صادراتی باعث پیشرفت هرچه بیشتر این شرکت در ایران شده است.
  • سیکو: این شرکت در سال ۱۳۷۶ توسط گروه خودروسازی سایپا و با نام «شرکت طراحی خطوط تولیدی خودرو سایه‌پرور» تاسیس شد؛ سال بعد نام آن به «طراحی و ساخت تجهیزات خطوط تولیدی سایپا» تغییر یافت و سرانجام در آبان ماه ۱۳۷۸ نام «مهندسی توسعه سایپا» برای این مجموعه به تصویب رسید و هم‌اکنون به صورت اختصار «سیکو» شناخته می‌شود. مهندسی توسعه سایپا در سال ۱۳۷۹ فعالیت خود را آغاز کرد و وظیفه اصلی وی توسعه و تجهیز گروه سایپا برای انجام پروژه‌های جدید است. به عنوان مثال: طراحی و احداث سالن‌های رنگ، بدنه و سالن مونتاژ، احداث انبار تغذیه خطوط، احداث مرکز تحقیقات و… از نمونه فعالیت‌های وی هستند.
  • مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا: این مرکز در سال ۱۳۷۲ با سرمایه‌گذاری شرکت سایپا تاسیس شد و در سال ۱۳۷۶ به بهره‌برداری رسید؛ و به عنوان اولین مرکز دانش بنیان طراحی خودرو در کشور شناخته می‌شود.
  • شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا: این مجموعه در سال ۱۳۷۰ تاسیس شده و در ۱۳۷۳ به بهره‌برداری رسید. نخستین پروژه این گروه، ساخت، تکمیل و تحویل اولین سری قالب‌های مربوطه به خودرو پراید بود که در سال ۱۳۷۵ انجام شد. طراحی و ساخت انواع قالب‌های بدنه خودرو و فیکسچرهای کنترلی، تولید انواع قطعات پرسی بدنه خودرو، طراحی و ساخت ماشین‌های ،CNC از نمونه فعالیت‌های شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا است.
  • ستاره سفیران آینده: این شرکت در سال ۱۳۸۷ توسط گروه سایپا و با هدف ارائه خدمات بازرگانی و تامین منابع انسانی این گروه تاسیس شد. تز نمونه فعالیت‌های وی: تأمین نیروی انسانی  متخصص ، ماهر ، نیمه ماهر، ساده جهت خطوط تولید صنعتی، نظافت عمومی مکانیزه و دستی، نظافت صنعتی، تعمیر و نگهداری سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق و… است
  • سایپا لجستیک: این شرکت در سال ۱۳۸۳با نام « شرکت سایپا ریل» و به منظور ارائه خدمات حمل و نقل ریلی برای جابه‌جایی محصولات سایپا تاسیس شد. این مجموعه فعالیت خود را با در اختیار گرفتن حمل و نقل مواد اولیه و محصولات سایپا به صورت ریلی و جاده ای و ترکیبی گسترش داد و در سال ۱۳۸۷ نام آن به «شرکت حمل و نقل چندوجهی سایپا لجستیک» تغییر یافت. سایپا لجستیک در سال ۱۳۹۵ یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذار‌ترین پروژ‌های خود یعنی «لجستیک هوشمند» را راه‌اندازی کرد؛ و هم‌اکنون خدمات لجستیک ریلی، جاده‌ای، هوایی، دریایی و عملیت گمرکی گروه سایپا را بر عهده دارد.
  • گروه سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا: این مجموعه در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد و به سرمایه‌گذاری‌های مختلف با هدف کسب انتفاع برای خود و کلیه پرسنل می‌پردازد. بیش از ۶۰درصد سهام این شرکت متعلق به کارکنان گروه سایپا و مابقی در اختیار خود شرکت سرمایه‌گذاری می‌باشد.
  • شرکت بن‌رو: این شرکت در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد و فعالیت خود را به عنوان زیرمجموعه سایپا در زمینه خودروسازی آغاز کرد و هم‌اکنون دارای سه سالن بدنه، رنگ و مونتاژ می‌باشد.

پذیرش در بورس شرکت سایپا

شرکت سایپا در سال ۱۳۷۴ در بازار بورس و اوراق بهادار پذیرفته شد و با نماد «خساپا» شناخته می‌شود.

اگرچه بخش زیادی از سهام خساپا در اختیار اشخاص حقیقی است؛ اما سهامداران عمده آن نیز سهم خوبی را در اختیار دارند. در جدول زیر لیستی از سهامداران اصلی نماد خساپا قابل مشاهده است:

سهامدار تعداد سهام درصد سهام
شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا- سهامی عام ۳۱ ملیارد ۱۵٫۹۲۰ %
سازمان گسترش ونوسازی ایران ۳۱ ملیارد ۱۵٫۹۰۰ %
موسسه صندوق حمایت وبازنشستگی کارک.فولاد ۳۱ ملیارد ۱۵٫۶۶۰ %
شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان ۱۹ ملیارد ۹٫۸۳۰ %
شرکت گروه سرمایه گذاری سایپا ۱۷ ملیارد ۸٫۸۱۰ %
شرکت تجارت الکترونیک خودروتابان ۶ ملیارد ۲٫۹۷۰ %
سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران بخش۰ ۳ ملیارد ۱٫۴۰۰ %
شرکت سرمایه گذاری وتوسعه صنعتی نیوان ابتکارس.ع ۲ ملیارد ۱٫۲۷۰ %
شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا ۲ ملیارد ۱٫۲۶۰ %

شرکت سایپا در بازار بورس جزو گروه خودرو و ساخت قطعات و زیر گروه تولید وسایل نقلیه موتوری است. شرکت‌های زیادی در این بخش فعالیت می‌کنند که سایپا سهامدار تعدای از آنهاست. در جدول زیر بخشی از سرمایه‌گذاری‌های سایپا در بخش خودرو بازار بورس و اوراق بهادار ارائه شده است:

نام شرکت نماد نحوه سرمایه‌گذاری سایپا از طریق درصد سایپا از سهام کل شرکت
سرمایه‌گذاری‌ رنا ورنا شرکت گروه سرمایه‌گذاری سایپا-سهامی عام- ۳۹٫۰۸۰ %
سرمایه‌گذاری‌ رنا ورنا شرکت گروه سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا-سهامی خاص ۱۵٫۸۶۰ %
سرمایه‌گذاری‌ رنا ورنا شرکت سایپا ۲٫۱۵۰ %
زامیاد خزامیا شرکت سایپا ۳۸٫۶۰۰ %
پارس خودرو خپارس شرکت ایرانی تولیداتومبیل-سایپا- ۲۹٫۳۵۰ %
پارس خودرو خپارس شرکت سایپا ۱۲٫۱۹۰ %
رادیاتور ایران‌ ختور شرکت سازه گسترسایپاسهامی خاص ۳۲٫۴۳۰ %
رادیاتور ایران‌ ختور شرکت سایپا ۱۸٫۰۱۰ %
مهندسی‌نصیرماشین‌ خنصیر شرکت تولیدی موتور،گیربکس واکسل سایپا-سهامی خاص ۱۵٫۸۱۰ %
سایپاآذین‌ خاذین شرکت ایرانی تولیداتومبیل-سایپا- ۴۴٫۳۶۰ %
سایپاآذین‌ خاذین شرکت سایپا ۹٫۳۸۰ %
فنرسازی‌زر خزر شرکت سازه گسترسایپاسهامی خاص ۴۷٫۷۳۰ %
فنرسازی‌زر خزر شرکت سایپا ۳٫۷۵۰ %
کمک‌فنرایندامین‌ خکمک شرکت سایپا ۵۴٫۵۲۰ %

همچنین سایپا در بازار بورس و اوراق بهادار در زمینه‌های دیگری به جز خودروسازی نیز سرمایه‌گذاری کرده است. جدول زیر نمونه‌ای از این نمادها را نشان می‌دهد:

نام شرکت نماد گروه نحوه سرمایه‌گذاری سایپا از طریق درصد سایپا از سهام کل شرکت
سرمایه‌گذاری‌ سایپا وساپا سرمایه‌گذاری‌ها شرکت سایپا ۴۱٫۴۴۰ %
سرمایه‌گذاری‌ سایپا وساپا سرمایه‌گذاری‌ها شرکت ایرانی تولیداتومبیل-سایپا- ۲۶٫۵۵۰ %
پلاسکوکار پلاسک لاستیک و پلاستیک شرکت سایپا ۵۸٫۲۷۰ %
سایپاشیشه‌ کساپا سایر محصولات کانی غیرفلزی شرکت ایرانی تولیداتومبیل-سایپا- ۶۷٫۴۱۰ %
لیزینگ رایان‌ سایپا ولپارس سایر واسطه گریهای مالی شرکت ایرانی تولیداتومبیل-سایپا- ۳۲٫۱۹۰ %
لیزینگ رایان‌ سایپا ولپارس سایر واسطه گریهای مالی شرکت سایپا ۱۲٫۶۹۰ %
لیزینگ رایان‌ سایپا ولپارس سایر واسطه گریهای مالی شرکت ایرانی تولیداتومبیل سایپا-سهامی عام- ۵٫۰۲۰ %

افزایش سرمایه نماد خساپا

خساپا طی سال‌های فعالیت خود در بازار بورس و اوراق بهادار، در چندین مرحله افزایش سرمایه داشته؛ در جدول زیر لیست افزایش سرمایه‌های وی ارائه شده است:

سال درصد افزایش سرمایه سرمایه جدید محل افزایش سرمایه
۱۳۹۳ ۶۷٫۷ % ۱۷٫۴۴۳٫۳۰۶ ملیون ریال مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها
۱۳۹۵ ۱۲۵ % ۳۹٫۲۶۶٫۶۷۵ ملیون ریال مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها
۱۳۹۹ ۳۹۷٫۹ %  ۱۹۵٫۵۱۰٫۵۵۰  ملیون ریال مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها

توقف نماد خساپا

توقف طولانی نماد خساپا نیز طی چندین مرحله صورت گرفته است؛ که آخرین آن مربوط به ابتدای سال جاریست. از تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶ تا ۱۳۹۹/۰۲/۲۲ به مدت ۵۶ نماد خساپا به علت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده متوقف بود. همچنین از تاریخ ۳۱/۰۲/۱۳۹۶ الی ۱۳۹۶/۰۶/۱۲ به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و به مدت ۱۰۵ روز؛ و از تاریخ ۱۳۹۵/۰۸/۰۲ تا ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ جهت تامین مالی و افزایش سرمایه به مدت ۷۱ روز ، نماد خساپا توقف طولانی را تجربه کرده است.

بالاترین قیمت نماد خساپا

بالاترین قیمت سهام شرکت خودروسازی سایپا تاکنون ۶۷۰ریال و کمترین قیمت آن ۳۷۳۸۰ریال بوده است. در تصویر زیر می‌توانید نمودار نوسان قیمت خساپا را مشاهده نمایید.

blank

سخن آخر

در بازار بورس و اوراق بهادار، نمادهای خودرویی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. به عبارتی بازار خودرو همیشه در ایران داغ بوده و سهام آن نیز از این قائله عقب نماده و رقابت قابل توجهی بین سهامداران خودرویی وجود دارد. اگرچه این موضوع گاهی به دلیل سفته‌بازی اتفاق می‌افتد و قیمت‌های غیرواقعی در سهم‌های مربوطه مشاهده می‌شود؛ ولیکن معمولا ارزش سهام خودرو به خودی‌خود نسبت به دیگر سهم‌ها بالاتر است.

برای یک سهام‌دار حفظ ارزش دارایی ملاک نیست، چراکه در بازارهای سنتی‌تر مردم با خرید بعضی از کالاها به این مهم دست پیدا می‌کردند، اگرچه ممکن بود کالای آنها از مقداری رشد قیمت هم برخوردار شده باشد، ولی هدف اصلی حفظ ارزش دارایی بود. اما برای یک سهامدار حفظ ارزش دارایی یکی از بدیهی‌ترین مسائل است و او با هدف کسب سود وارد بورس شده است.

اگرچه برای کسب هرچه بیشتر سود، بالا بردن دانش بورسی بهترین گزینه است؛ اما شناخت صنایع و سهم‌های پرطرفدار نیز بی‌تاثیر نخواهد بود. خساپا یکی از همان سهم‌هاییست که معمولا در پرتفوی سرمایه‌گذاران بزرگ وجود دارد و معاملات آن می‌تواند سود خوبی را برایتان حاصل کند.